středa 28. března 2012

Ego


Sri Swami Vishwananda:

Ptáš se sám sebe: „Není moje pravá podstata sám Bůh?“ Máš pravdu. Tvoje pravá bytost je Bůh a přesto je tu rozdíl. Co nazýváme Bohem – nejvyšší vědomí – nemá ego, ale dosud jsme ke dvěma druhům ega připoutaní, k pravému egu a falešnému egu. Pravé ego je to ego, které nás vnímá jako opravdové Já, to znamená, že všechno, co vyslovíme a uděláme, všechny naše činnosti jsou vždy vykonávány ve správném postoji služby a k uskutečnění Boha, neboli k seberelizaci. A falešné ego je to ego, které chce vždycky něco pro sebe, jako: „chci auto, chci dům, chci to a ono“ chtění, které nikdy nekončí.

Jsou to tyto dva druhy ega, se kterými se ztotožňujeme, jednou s vnějším egem, které je falešné a jindy s vnitřním egem, které je to pravé. Obojí je v pořádku, než zjistíš, kde je tvůj cíl a co skutečně chceš. Když jsi zakotvený ve světě bude se přirozeně prosazovat falešné ego, ale když jsme zakotveni ve spiritualitě, tak se začneš pomalu posunovat od nesprávného ke správnému. To tě dovede k úplně jinému úhlu pohledu na věc. Tak jak říkáš: „Během tohoto půstu všechno pouštíme.“ Ale to hlavní, čeho se musíme zbavit je to velikášské já, které nám pořád namlouvá: „Já jsem to a já jsem ono.“


(Výňatek z promluvy 2.4.2009)

Žádné komentáře: